DUNA. Veľkolepý korenistý sci-fi epos hodný 21.storočia

Myslím, že režisér Denis Villeneuve práve dosiahol svoj okamih triumfu. Vlastne všetko okolo je triumfom filmového dizajnu, netuctová architektúra veľkolepých rozmerov, dizajn interiérov, ktorý dokresľuje fantastické obrazové kompozície. A do toho všetkého neuveriteľne dobrý casting, najväčšie nadšenie prináša Timothée Chalamet, presne takto si predstavujem hrdinu – prorok nemá veľké svaly ale jeho sila spočíva inde. Film má 155 minút, ale garantujem vám, že tento rozsiahly a úžas vzbudzujúci epos vás pripúta do sedadla. Je oveľa lepší ako pokus pred generáciou od uznávaného majstra Davida Lyncha. Toto je recenzia filmu Duna.

Vyprahnutá krása Duny

Duna Davida Lyncha z roku ´84 bola zaujímavým avšak veľmi pochybným filmom, ktorý sa zbytočne pokúšal nasilu vtesnať do svojho času celý klasický sci-fi román Franka Herberta – výsledkom bolo niečo ako Flash Gordon len bez smiechu. Villeneuve so svojimi spoluautormi Jonom Spaihtsom a Ericom Rothom využili menej ako polovicu knihy (s druhou epizódou, ktorá príde) a nechali jej priestor na rast. Nechali ju dýchať a unášať tak diváka do priestoru fiktívnych galaxií s obrázkami architektonicky obrovských vesmírnych lodí, ktoré sa pohybujú medzi mimozemskými krajinami Ukazujú nám obrazy vyprahnutej a strohej krásy a nádherne čistej púštnej Duny, samotnej spornej planéty.

Dejová línia

Dávajte dobrý pozor, pretože prvá scéna a veta sprevádzaná Hansom Zimmerom príde už pred úvodným logom Warner Bros.

V relatívne krátkom intre sa dozvedáme, že príbeh sa odohráva tisícročia do budúcnosti. Planéta Arrakis je jediné miesto vo vesmíre, kde sa ťaží minerál s názvom korenie. Korenie sa používa ako palivo na lety vo vesmíre, akási ropa budúcnosti. Navyše, korenie dáva svojmu konzumentovi aj nadľudské schopnosti (transformácia sa vo filme nezobrazí, len je ľahko naznačená). Je samozrejmé, že kto kontroluje korenie, kontroluje celý vesmír.

Po niekoľkých rokoch cisár zmení lénne právo na planétu a má sa ho zhostiť rod Atreidov. Syn a dedič významného vojvodu Leta Atreidesa (Oscar Isaac) Paul (Timothée Chalamet), ktorého rodine práve cisár nariadil prevziať lukratívne miesto guvernéra púštnej planéty Arrakis alebo „Duny“, má však už dlhší čas sny o záhadnej žene a skaze, ktorá ich na planéte postretne. Predchádzajúci rod vedený svojim barónom Vladimirom Harkonnenom (Stellan Skarsgård) je nahnevaní na svoje vyhodenie. Ide o politický trik cisára, ktorý má podkopať prehnane mocnú rodinu Atreidov nemožným koloniálnym vyslaním. Ako to už býva, tak ego baróna nedokáže rozchodiť vyhostenie a rozpútava peklo.

Láska je vo vzduchu

Sila filmu je aj vo vyšších hodnotách akou je láska a priateľstvo. Dojímavé momenty priateľstva zažívame najmä medzi Duncanom Idahom (Jason Momoa) a Paulom. Režiséri nám predstierajú na podnose aj lásku vo forme obrazu intenzívneho vzťahu Paula s jeho matkou Lady Jessicou (Rebecca Ferguson), ktorá je súčasťou kultu čarodejníc typu Bene Gesserit, ktorý vedie zamračená a desivá Ctihodná matka (Charlotte Rampling). Matka poruší pravidlá ženského kultu a naučí Paula ich schopnostiam ovládať myseľ a s nimi aj rôzne iné intuície osudu. Mohol by byť mesiášskym povstaleckým vodcom, o akom snívali bojovní fremeni, a najmä vzdorovitá mladá fremenka Chani (Zendaya), do ktorej sa Paul predurčil zamilovať. Láska je vlastne aj to, čo pomohlo barónovi k porazeniu vojvodu Leta a ako to už býva, za všetkým hľadaj ženu. Rodinný doktor rodiny Atreides – Yueh (Chen Chang) zradí vojvodu, pretože zlomyseľný barón mu sľúbi, že prepustí jeho ženu zo zajatia v ktorom ju drží.

„Záhada života nie je problém, ktorý treba vyriešiť, ale realita, ktorú treba zažiť.“

– postava vo filme, nepamätám si ktorá 😀

To, čo nám Duna ponúka je obria variantná verzia vesmíru s vlastnou kultúrou, spoločnosťou, rituálmi, fyzikou a chémiou. Navyše sa mi veľmi páčila psychologická stránka filmu, ako nám podsúva, že to, ako my niečo pochopíme neznamená, že to daná osoba tak myslela. Napríklad, keď doktor zradí vojvodu, lebo mu barón sľúbil, že sa môže stretnúť so svojou manželkou, ktorá už viac nebude trpieť. Doktor pochopí, že ju barón prepustí, namiesto toho sa dovtípime, že manželka bola skutočne zbavená utrpenia a so svojim manželom sa stretne, doktor umiera… Zážitok je určite fantastický a oplatí sa vidieť v kine. Tieto obrazy, geniálne herecké výkony a zvuk si to skutočne zaslúžia.

Zaujímavosti

• Denis Villeneuve si baróna Vladimíra Harkonneni predstavoval ako „nosorožca v ľudskom tele“. Premeniť herca do podoby baróna maskérom trvalo vždy viac sedem hodín
  • Hans Zimmer bol nadšený, keď dostal ponuku zložiť hudbu pre Dunu. Od detstva je totiž veľkým fanúšikom jej knižnej predlohy od Franka Herberta. Dokonca sa rozhodol odmietnuť spoluprácu na filme Tenet (2020) s dlhoročným filmovým partnerom Christopherom Nolanom. Ako sám Zimmer uviedol v rozhovore pre The Playlist: „Musím natočiť Dunu. Chris to chápe, že to musím urobiť. Bude v pohode.“
  • film sa natáčal na území Jordánska, Spojených arabských emirátov, Maďarska, Nórska a Rakúska. Natáčalo sa od marca do júla roku 2019
  • Villeneuve sa vo filme snažil najmä o vyvážením ženských a mužských postáv

Páčila sa vám recenzia filmu Duna? Prečítajte si recenziu filmu No Time To Die: Posledný Bond Daniela Craiga